| A terpis lovagls
Kezdetben a legfontosabb feladat az, hogy a gyermekek megbartkozzanak a lovakkal s megtanuljk, hogyan kell viselkednik a lovak krnyezetben, megtanuljk az alapvet biztonsgi “elrsokat”, szoksokat, meg kell ismertetni velk a lpolssal kapcsolatos mindennapi tennivalkat, melyek a kvetkezk:
-
figyelemfelhvs a veszlyforrsokra a lval, lakhelyvel, letmdjval, testtjaival val ismerkeds
-
a l krli munkk, gondozsi feladatok megtanulsa s vgzse
-
a l le- s felszerszmozsnak megismerse, sorrendisg betartsa
-
a gyermek kommunikcijnak, kapcsolatteremt kpessgnek kialaktsa, fejlesztse
-
a lhoz val helyes kzeleds, a lval val helyes bnsmd kialaktsa sorn a helyes beszd s viselkeds megtanulsa, mind a lval, mind trsaival szemben - szocilis viselkedsk fejlesztse
-
magatartsi problmk cskkentse, helyes szemlyisgi jegyek, tulajdonsgok (felelssgtudat, nfegyelem, egyms munkjnak megbecslse, kiegsztse, megerstse)
-
pszichs s testi kpessgek fejlesztse ( gondolkods, mozgskoordinci, egyenslyrzet, problmamegold kpessg gazdasgos mozgsszervezs, laterlis fejlds )
Ezutn kvetkeznek a konkrt lovaglsi helyzetekhez kapcsold gyakorlatok:
-
lra felszlls, leszlls
-
lsbiztonsgot kialakt gyakorlatok
-
egyenslyt fejleszt gyakorlatok
-
trzs-, kar-, lbgyakorlatok (eszkzkkel)
A voltizsheveder a kezd lovasok oktatsban nagy segtsget nyjt, mretbl addan nem vltoztat a l s a lovas szoros kontaktusn, mindamellett lehetv teszi szksg esetn a lovas megkapaszkodst, egyenslynak visszanyerst.
A lovagoltats sorn a kvetkez feladatokat igyekeznek a gyerekekkel megvalstani:
-
egy ellazult izomllapot megreztetse, megtanulsa llsban s lpsben, mely a l ritmusnak tvtelhez kell - biztonsgrzet kialaktshoz szksgesek
-
lovon val helyes ls megtanulsa, rendszeres begyakorlsa a gyakorlatok sorn, lsbiztonsg kialaktsa
-
aktv, minden izomra kiterjed izommunka s izomersts elrse a lpsben halad l htn eszkzzel vagy eszkz nlkl vgzett egyszer kar-, lb- s trzsgyakorlatokkal
-
a gyermek tri tjkozdsnak fejlesztse a termszeti trgyak megmutogatsval, megnevezsvel, a krnyezet megfigyelsvel
-
a szimmetria megreztetse, a test kzpvonalnak rzse, a helyes testsma, a magukrl kialaktott testkp fejlesztse
-
a gyermekek figyelmnek elvonsa sajt problmikrl, nehzsgeikrl, esetleges flelmeikrl klnbz eszkzkkel (labda, kiskarika, nagykarika, vdr, bjk) vgzett gyakorlatokkal
-
a napjainkban oly gyakori tartshibk, gerincproblmk (kisfok gerincferdls esetn is) s tartsi rendellensgek kialakulsnak prevencija vagy a mr kialakult problma korriglsa lpsben halad l htn vgzett has- s htizom-erst gyakorlatokkal
-
az egymsra figyels, az egyms segtsnek kpessgnek fejlesztse annak rdekben, hogy megtanuljk: kell fegyelmezettsg, nfegyelem s nuralom hjn figyelmetlensgk, rendetlenkedsk komoly veszlyt jelenthet magukra s trsaikra nzve is
-
btorsg, gyessg, kitarts fejlesztse - egyes esetekben az gets jrmd megismerse, kiprblsa az emberi mozgstl szokatlan diagonlis szinkronmozgs megreztetse rdekben
A lovagoltats sorn a klnbz rzkszervek, analiztorok a kls, bels rzkels lland, folyamatos vltoz hatsa alatt llnak. Az lland ritmusos mozgshatst gyakorol a haptikus, taktilis, kinesztetikus rzkels alakulsra, fejldsre. A lovaglssal sszefgg j trtls lmnye, valamint a mozg lhoz val folyamatos alkalmazkods segti a pszichs s kognitv funkciikban krosodott gyerekek figyelmnek fejldst. A tapasztalatok azt mutatjk, hogy a gyerekek figyelme tartsabb nehezebben elterelhetv vlhat.
A lovagls krlmnyeinl fogva alkalmas a korbban elsajttott mozgssmk (egyensly, gyorsasg, gyessg, gyakorlottsg) javtsra, finomtsra valamint az j helyzethez igazod mozgsok megtantsra. Mindez nagyfok figyelmet s koncentrcit ignyel a lovasoktl. A mozgskoordinci kvetkeztben
-
a gyerekek mozgsa rendezettebb vlik
-
egyenslyrzkk, tri orientcijuk javul
-
tartshibjuk mrskldik
-
nagy s finommozgsaik pontosabbakk vlnak
-
fejldik ritmusrzkk
-
fokozdik ernltk, n edzettsgk
Maga a lovaglsi helyzet megkvnja a lovastl, hogy a l mozgsa kzben cselekedjen s ehhez kpest gondolkodjon. A lovagls sorn megvalsul folyamatos mozgs cselekvsvezrlshez igazod gondolkodsi reakcit ignyel. A gondolkodsi reakci befolysolhat a l jrmdjnak, mozgsgyorsasgnak, a lovaglsi terletnek s az ehhez kapcsolt cselekvsnek egyttes megvltoztatsval. A gondolkodssal szoros sszefggsben van a beszd is. A lovagls nagyon j lehetsget knl a kommunikci fejlesztshez is. A szbeli utastsok, a bemutatssal egybekttt magyarzatok mind a beszd megrtst, a passzv s az aktv szkincset egyarnt fejlesztik. A gyerekek gyakran szavakkal is ksrik a gyakorlatokat ez mind a feladatok knnyebb bevsst, mind a beszdksztetst, a beszdkedvet s a szkincset egyarnt nveli. A lovon lve egybknt is sokkal oldottabbak, kzlkenyebbek, szeretnek beszlni a lhoz is. Emellett a foglalkozs vezetjvel s a trasakkal is kommuniklni kell. Klnsen autista vagy autisztikus szemlyisgvonsokkal rendelkez gyerekek esetben van klnsen fontos szerepe a kommunikci fejlesztsnek. Ezt mg elsegthetik kis mondkk is.
A lovagls elkpzelhetetlen a msik fl figyelembevtele nlkl. Legyen sz akr a lrl, akr a tbbi trsrl vagy a lovardai krnyezet egyb szereplirl. A lovaglsi krnyezet sok olyan elemet tartalmaz kvetelmnyeiben, amelyek a szocializldst spontn vagy szervezett mdon segtik el. rtkes segtsget jelenthet ebben a tekintetben a lval, lovaglssal val rzelmi motivltsg. A foglalkozsok sorn megtanulnak egyttmkdni egymssal, segteni a trsaknak. A lovagls fejleszti az nllsgot, aktivitst, a foglalkozsokon alkalmazott jtkok fokozzk a tallkonysgot, a problmamegoldst. A gyerekek szmos pozitv megerstshez jutnak a feladatok, gyakorlatok elvgzse sorn. A sikerlmny nrtkelskre, nkpkre is pozitvan hat s nem utols sorban ennl eredmnyesebb motivl tnyez sem sok van. Mindezen szakmai szempontok s eredmnyek mellett szmunkra taln a legfontosabb dolog, hogy a gyerekek oldottak, vidmak a foglalkozsokon, lvezik a lovakkal s trsaikkal val egyttltet s egyttmkdst, s nem egyszer szmoljk az ujjaikon hogy hnyat kell mg aludniuk, hogy jra jhessenek lovagolni.
Forrs: www.lovasterapia.iweb.hu
| |